Σφοδρή επίθεση από το Υπουργείο Παιδείας στην πολύπαθη Τεχνική Εκπαίδευση

image_pdfimage_print

της Γεωργίας Μπαλτατζή

Η επίθεση αυτή γίνεται με  κυνικό  τρόπο που απροκάλυπτα  εκφράζεται με ταξικό και ρατσιστικό πρόσημο.

    Το ΥΠΑΙΘ στις 22/4/2020 φέρνει προς διαβούλευση, το σχέδιο νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις».  Επιλέγει να καταθέσει στην βουλή νομοσχέδιο εν μέσω πανδημίας και αυστηρής εφαρμογής  καραντίνας.  Με αυτόν τον τρόπο μεθοδεύει την καταστρατήγηση  της διαβούλευσης του νομοσχεδίου με όλους  τους εμπλεκομένους φορείς. Θεωρεί επίσης  ότι με αυτόν τον τρόπο θα παρεμποδίσει την έκφραση των όποιων αντιδράσεων που πιθανόν θα ανασύρει.

     Και ενώ τα φλέγοντα ζητήματα της εκπαίδευσης στη συγκεκριμένη συγκυρία, επιβάλλουν προβληματισμό για τον τρόπο αντιμετώπισης της επανόδου  μαθητών και εκπαιδευτικών στα σχολεία,  με τρόπο ασφαλή για την δημόσια υγεία και τον σχεδιασμό αναπλήρωσης των χαμένων διδακτικών ωρών και ύλης,  η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επιλέγει να φέρει  στην βουλή ένα νομοσχέδιο που στο σύνολο του αποπνέει συντηρητισμό και αυταρχισμό, θέτοντας εμπόδια στην εκπαιδευτική εξέλιξη χιλιάδων μαθητών.

     Ποια είναι η επείγουσα ανάγκη που επέβαλλε την κατάθεση αυτού του νομοσχεδίου την συγκεκριμένη χρονική στιγμή; Η απάντηση μπορεί να δοθεί  ξεκάθαρα από την  παράγραφο του νομοσχεδίου που επιβάλλει τον θεσμικό αποκλεισμό της φοίτησης των  νέων άνω των 17 ετών στα ΕΠΑΛ.
     Η πρόθεση  του νομοθέτη είναι σαφής:
«Με την προτεινόμενη τροποποίηση καθορίζεται μέγιστο ηλικιακό όριο (τα 17 έτη) για την εγγραφή στα ημερήσια ΕΠΑ.Λ., με σκοπό την αποτελεσματικότερη πρόληψη φαινόμενων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού, τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών. Παράλληλα, επιχειρείται η σταδιακή αποσυμφόρηση, από σκοπιάς μαθητικού δυναμικού, των ημερήσιων ΕΠΑ.Λ., με γνώμονα τη συνολική βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας διά του εξορθολογισμού της αριθμητικής σχέσης εκπαιδευτικού και μαθητή»!

      Το ΥΠΑΙΘ με την αντιδημοκρατική αυτή διατύπωση αποκλείει την φοίτηση του απόφοιτου του Γενικού Λυκείου στο ΕΠΑ.Λ,  μετά από την αποτυχία εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στερώντας του την ευκαιρία να αποκτήσει κάποια ειδικότητα αναζητώντας μία επαγγελματική διέξοδο. Αποκλείει την φοίτηση του απόφοιτου του ΕΠΑ.Λ. σε δεύτερη ειδικότητα στην περίπτωση που δεν ευόδωσε η επαγγελματική του αποκατάσταση με την πρώτη ειδικότητα. Αποκλείει τον μαθητή που για διάφορους λόγους εγκατέλειψε το σχολείο στην ηλικία των 15 – 17  να συνεχίσει την φοίτηση του στο ΕΠΑ.Λ και να επανενταχθεί στην εκπαίδευση.

        Η αιτιολόγηση αυτού του τραγικού αποκλεισμού είναι η «πρόληψη φαινομένων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού» Με αυτόν τον τρόπο  στιγματίζονται  τα ΕΠΑΛ ως σχολεία που ενδημεί σε αυτά η  ενδοσχολική βία και ταυτόχρονα στιγματίζονται  οι  ενήλικες μαθητές των ΕΠΑ.Λ. (με μια ακατανόητη γενίκευση) ως φορείς βίας.  Αυτό καταμαρτυρεί  ότι  ο νομοθέτης έχει ελάχιστη σχέση με την σχολική πραγματικότητα και ότι  προσεγγίζει λανθασμένα το φαινόμενο της σχολικής βίας. Από ποιες επιστημονικές- παιδαγωγικές μελέτες  προκύπτει ότι οι μαθητές άνω των 17 εντείνουν το φαινόμενο  της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού; Αντιθέτως η καθημερινή εμπειρία καταδεικνύει ότι οι ενήλικες μαθητές έρχονται στο σχολείο συνειδητοποιημένοι, στηρίζουν τους μικρότερους μαθητές και συμβάλλουν στην βελτίωση του συνολικού επιπέδου. Επιπλέον, τα Επαγγελματικά Λύκεια επιτελούν και έναν σημαντικό  κοινωνικό ρόλο επανεντάσσοντας  στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα μαθητές που το εγκατέλειψαν, επιτυγχάνοντας την άμβλυνση των μορφωτικών ανισοτήτων και παρέχοντας ίσες ευκαιρίες στους νέους.

     Το δεύτερο επιχείρημα αιτιολόγησης αυτού του αποκλεισμού διατυπώνεται με κυνικό και προκλητικό τρόπο. Ο «εξορθολογισμός» και η «αποσυμφόρηση» των ΕΠΑ.Λ είναι ο απώτερος στόχος του αποκλεισμού αυτού. Ο νομοθέτης σε μία κρίση ειλικρίνειας αποκαλύπτει την σχεδιαζόμενη δημοσιονομική πολιτική για την επαγγελματική εκπαίδευση, την αλαζονεία των εμπνευστών αυτού του μέτρου και αμφισβητεί το κατοχυρωμένο δικαίωμα κάθε νέου να σπουδάσει την ειδικότητα της επιλογής του. Με το νομοσχέδιο αυτό  αποκαλύπτεται η πρόθεση της ιδιωτικοποίησης της Εκπαίδευσης. Δηλώνεται η πρόθεση της μείωσης των μαθητών των ΕΠΑ.Λ με τεχνικό τρόπο και ο προσανατολισμός των αποκλεισμένων νέων στα ΙΕΚ. Σε ποια ΙΕΚ;  Τα Δημόσια ΙΕΚ  δεν υπάρχουν σε όλες τις περιοχές της χώρας αλλά και δεν προσφέρουν όλες τις ειδικότητες. Έτσι οι μαθητές ( ως δώρο της κυβέρνησης στους σχολάρχες ) θα αναγκαστούν να καταφύγουν στα ιδιωτικά ΙΕΚ. Επειδή τα ΙΕΚ δεν παρέχουν  πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, επιτυγχάνεται και ένας άλλος στόχος της συντηρητικής και νεοφιλελεύθερης αντίληψης που διακατέχει την ηγεσία του Υπουργείου: η μείωση του αριθμού των νέων που εισάγονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

      Το εκπαιδευτικό κίνημα έχει αποδείξει πολλές φορές στο παρελθόν ότι μπορεί να δίνει μάχες και να τις κερδίζει. Είναι βέβαιο ότι και αυτή τη φορά δεν θα σιωπήσει. Θα επιλέξει τους γνωστούς δρόμους και τρόπους και θα αγωνιστεί μέχρι την απόσυρση του αντιεκεπαιδευτικού αυτού νομοσχεδίου.

 

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.