Πάνος Κοσμάς
Έτος | Ελλάδα | Ευρωζώνη |
2012 | 82,6 | 93,7 |
2013 | 88,3 | 93,7 |
2014 | 91,1 | 95,9 |
2015 | 100,0 | 100,0 |
2016 | 101,5 | 101,9 |
2017 | 106,2 | 104,0 |
2018 | 111,5 | 103,0 |
2019 | 117,9 | 101,7 |
2020 | 90,6 | 84,3 |
2021 | 107,62 | 93,82 |
2022 | 120,63 | 101,33 |
- Δεν είναι το ποσοστό κέρδους, αλλά δείκτης που αποδίδει την αυξομείωση των κερδών από έτος σε έτος, με έτος αναφοράς (δείκτης=100) το 2015. Τα κέρδη, στο σύνολο του επιχειρηματικού τομέα και σε τρέχουσες τιμές.
- Για το 2021, εκτιμήσεις
- Για το 2022, προβλέψεις
Ακόμη πιο θεαματική είναι η ανάκαμψη των κερδών για τις ισχυρές καπιταλιστικές επιχειρήσεις, τις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών, για τις οποίες έχουμε τα πιο πρόσφατα στοιχεία. Τα κέρδη των εισηγμένων εταιρειών ανέκαμψαν ήδη στο εξάμηνο του 2021 και μάλιστα σε επίπεδα πάνω από το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019! Η τάση αυτή επιβεβαιώθηκε -και μάλιστα ακόμη εμφατικότερα- με τα αποτελέσματα του 9μήνου. Η αύξηση των κερδών το 9μηνο του 2021 σε σχέση με το εξάμηνο του 2021 ήταν επίσης εντυπωσιακή.
Ακόμη πιο θεαματική είναι η ανάκαμψη των κερδών για τις ισχυρές καπιταλιστικές επιχειρήσεις, τις εισηγμένες στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών, για τις οποίες έχουμε τα πιο πρόσφατα στοιχεία. Τα κέρδη των εισηγμένων εταιρειών ανέκαμψαν ήδη στο εξάμηνο του 2021 και μάλιστα σε επίπεδα πάνω από το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019! Η τάση αυτή επιβεβαιώθηκε -και μάλιστα ακόμη εμφατικότερα- με τα αποτελέσματα του 9μήνου. Η αύξηση των κερδών το 9μηνο του 2021 σε σχέση με το εξάμηνο του 2021 ήταν επίσης εντυπωσιακή. Η τάση είναι γενική, οι δε εξαιρέσεις (κυρίως στον χώρο των κατασκευών και των ναυτιλιακών) απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα.4
Πακτωλός επιδοτήσεων στο κεφάλαιο
Το ελληνικό κεφάλαιο αναμένεται να επωφεληθεί πακτωλού ευρωπαϊκών επιδοτήσεων την επόμενη εξαετία-επταετία, συνολικού ύψους πάνω από 70 δισ. ευρώ, τόσο από το ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) μέχρι και το 2026 όσο και στο πλαίσιο της νέας προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ 2021-2027. Το καινούργιο στοιχείο είναι ότι οι επενδύσεις αυτές θα αφορούν σε σημαντικό βαθμό τη λεγόμενη «πράσινη» και φηφιακή «μετάβαση» (περισσότερο αυστηρά οι επιδοτήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης, λιγότερο αυστηρά του ΕΣΠΑ), αλλά και τη γενική στρατηγική της «εξωστρέφειας», δηλαδή του προσανατολισμού στη διεθνή ανταγωνιστικότητα (δηλαδή στις εξαγωγές, δηλαδή στη διεθνή ζήτηση). Είναι ο «μεγάλος μετασχηματισμός» στον οποίο ομνύουν η κυβέρνηση και ο ΣΕΒ˙ ο μετασχηματισμός σε εξαγωγικής μιας οικονομίας που μέχρι τώρα στηρίζεται κυρίως στην εσωτερική αγορά. Ανεξάρτητα από τον βαθμό επιτυχίας, είναι βέβαιο ότι ο στόχος αυτός, σε κάποιον βαθμό που δεν μπορούμε να προσδιορίσουμε, θα επιτευχθεί. Ανεξάρτητα επίσης από την έκταση της επιτυχίας και τις όποιες άλλες συνέπειές της, αυτό θα σημάνει μεγαλύτερη απεξάρτηση του ελληνικού κεφαλαίου από την εσωτερική ζήτηση, άρα και περαιτέρω μείωση του ενδιαφέροντος για τα προβλήματα αναπαραγωγής των εργαζόμενων τάξεων (φτώχεια και ποικίλες μορφές κοινωνικής δυστυχίας). Εξάλλου, το καθηλωμένο εργατικό εισόδημα και η υψηλή ανεργία είναι τα βάθρα του μοντέλου συσσώρευσης που στηρίζεται στην ακραία εκμετάλλευση της εργασίας. Επίσης -κάτι που δεν είναι ο χώρος για να το αναπτύξουμε εδώ- ο νέος κύκλος λιτότητας (στις κρατικές δαπάνες και όχι μόνο), που άρχισε ήδη αλλά θα κλιμακωθεί και θα αποκτήσει θεσμικό μανδύα με το αναθεωρημένο Σύμφωνο Σταθερότητας από το 2023, απαιτεί περικοπές δαπανών, και όπως έδειξε ήδη ο κρατικός προϋπολογισμός του 2022, αυτές οι περικοπές θα εστιαστούν στις παντός είδους κοινωνικές μεταβιβάσεις (χρηματικές ή σε είδος).
Το ελληνικό κεφάλαιο αναμένεται να επωφεληθεί πακτωλού ευρωπαϊκών επιδοτήσεων την επόμενη εξαετία-επταετία, συνολικού ύψους πάνω από 70 δισ. ευρώ, τόσο από το ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (RRF) μέχρι και το 2026 όσο και στο πλαίσιο της νέας προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ 2021-2027.
Αναλυτές στα συστημικά οικονομικά σάιτ, αλλά και στελέχη του ΣΕΒ και των επιμελητηρίων των εργοδοτών, μας προϊδεάζουν με δηλώσεις τους για τις προοπτικές: το στάτους και το μοντέλο της ελληνικής οικονομίας αλλάζουν (θρίαμβος!), οι προοπτικές για την «ανάπτυξη» (και για τα κέρδη βεβαίως-βεβαίως) είναι λαμπρές, αλλά απαιτείται περίσσια προσοχή και «υπευθυνότητα»: επιστροφή στη δημοσιονομική ορθοδοξία (νέος κύκλος λιτότητας), εμβάθυνση των «διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων (να γίνει το μοντέλο συσσώρευσης ακόμη πιο ληστρικό απέναντι στη φύση και τον άνθρωπο), συνέχιση της στήριξης στο κεφάλαιο τώρα που ανοίγει τα φτερά του στον διεθνή ανταγωνισμό…
Καθήλωση μισθών, επέκταση της φτώχειας
Ενώ λοιπόν ο ελληνικός καπιταλισμός (εξ)ωθείται βαθιά στο νέο προσανατολισμό της «εξωστρέφειας», ενώ τα κέρδη ανακάμπτουν θεαματικά, ενώ έρχεται πακτωλός ευρωπαϊκών επιδοτήσεων, όλα αυτά όχι μόνο δεν συνοδεύονται με κάποιο «μέρισμα» της εργατικής τάξης στην «ανάπτυξη», αλλά αντίθετα στηρίζονται και προϋποθέτουν την καθήλωσή της. Το γεγονός μαρτυρούν ξανά τα επίσημα στατιστικά στοιχεία και δεδομένα, που αποκαλύπτουν ότι:
- Ο κατώτατος μισθός εξακολουθεί να είναι, 10 χρόνια ύστερα από την μείωσή του κατά 22% την 1η Μαρτίου 2012 επί πρωθυπουργίας Λουκά Παπαδήμου, κάτω από τα επίπεδα του Φεβρουαρίου 2012. Η πρώτη θλιβερή ευρωπαϊκή πρωτιά της Ελλάδας είναι αυτή: είναι η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα που ο κατώτατος μισθός παραμένει κάτω από τα επίπεδα των αρχών του 2012!
- Η δεύτερη θλιβερή πρωτιά είναι απόρροια της πρώτης: η Ελλάδα είναι η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα στην οποία το όριο της φτώχειας είναι πολύ κάτω από τα επίπεδα του 2009 (αφού αντιστοιχεί στο 60% του ισοδύναμου διάμεσου μισθού). Το γεγονός αυτό έχει δύο συνέπειες:
Πρώτο, ότι… καλλωπίζει τους δείκτες της φτώχειας. Το ποσοστό φτώχειας, υπολογιζόμενο σε βάση πολύ μειωμένη σε σχέση με τον χρόνο έναρξης της κρίσης (2008-2009), καταγράφεται πολύ χαμηλότερο του πραγματικού. Με βάση τα στοιχεία της Eurostat, το ποσοστό φτώχειας υπολογισμένο με βάση το 60% του διάμεσου μισθού του 2008, ήταν το 2015 48% και το 2019 42%!!! Μπορεί να εικάσει κανείς την ανάλογη εκτίναξη των αριθμών σε άλλους δείκτες της φτώχειας αν πάρουμε ως βάση τα προ της κρίσης επίπεδα…
Στα προηγούμενα θα πρέπει να προσθέσουμε τη μεγάλη έκταση των παραβιάσεων της εργατικής νομοθεσίας, που τα κυβερνητικά νομοθετήματα διευκολύνουν ή και να νομιμοποιούν (όπως οι προβλέψεις του «νόμου Χατζηδάκη»), που επιδεινώνουν την κατάσταση και πιέζουν συνολικά την κλίμακα των μισθών προς τα κάτω, με αποτέλεσμα υψηλό ποσοστό εργαζομένων να αμείβεται με μισθό στο φάσμα από -10% έως +10% του κατώτατου.
Πίνακας 3. Ελλάδα: κατώτατος μισθός*
29η Φεβρουαρίου | 1η Μαρτίου | 1η Φεβρουαρίου 20193 | 1η Ιανουαρίου |
20121 | 20122 | 20224 | |
876,62 (751,39) | 683,76 (586,1) | 758,33 (650) | 773,5 (663) |
* Για 12 μηνιαίες πληρωμές τον χρόνο. Σε παρένθεση, για 14 πληρωμές τον χρόνο. Σε ευρώ. Όπως είχε διαμορφωθεί από τις συλλογικές διαπραγματεύσεις του 2011
- Με απόφαση της υπό τον Λουκά Παπαδήμο κυβέρνησης
- Με απόφαση της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ
- Η αύξηση κατά 2% από την κυβέρνηση Μητσοτάκη
Πίνακας 4. Ελλάδα: όριο κινδύνου φτώχειας*
2009 | 2014 | 2019 |
7.521 (626,75) | 5.204 (433,66) | 5.859 (488,25) |
* Ετήσιο εισόδημα σε ευρώ. Σε παρένθεση το μέσο μηνιαίο εισόδημα
Πίνακας 5. Ελλάδα – Δείκτες φτώχειας
2009 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Κίνδυνος φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού1 |
27,6
|
36,0
|
35,7
|
35,6
|
34,8
|
31,8
|
30,0
|
Ποσοστό φτώχειας α2 | 19,7 | 22,1 | 21,4 | 21,2 | 20,2 | 18,5 | 17,9 |
Ποσοστό φτώχειας β3 | – | – | 48,0 | – | 46,3 | – | 42,0 |
Άτομα κάτω ή πολύ κοντά στο όριο της φτώχειας4 |
25,4
|
28,9
|
27,9
|
28,1
|
26,5
|
26,4
|
25,3
|
Πηγή: Eurostat
- Το ποσοστό των ατόμων που είναι κάτω από το όριο της φτώχειας ή σε σοβαρή υλική στέρηση ή ζουν σε νοικοκυριά με πολύ χαμηλή ένταση εργασίας. Τα άτομα μετρώνται μία φορά ακόμη και αν είναι παρόντα σε περισσότερους από έναν εξ αυτών των τριών υποδεικτών.
- Ποσοστό των ατόμων στο σύνολο του πληθυσμού που έχουν εισόδημα κάτω από το 60% του εθνικού διάμεσου εισοδήματος του τρέχοντος έτους μετά από τις κοινωνικές μεταβιβάσεις
- Ποσοστό των ατόμων στο σύνολο του πληθυσμού που έχουν εισόδημα κάτω από το 60% του εθνικού διάμεσου εισοδήματος με έτος αναφοράς το 2008 (δηλαδή με βάση το εθνικό διάμεσο ισοδύναμο εισόδημα του 2008) μετά από τις κοινωνικές μεταβιβάσεις
- Άτομα με εισόδημα έως και 10% πάνω από το όριο της φτώχειας
[…] για να παραφράσουμε τον Τραμπ, «ο ΣΕΒ δεν φτιάχτηκε για να επιδεικνύει ευαισθησία για το εισόδημα των εργαζόμενων τάξεων». Η Αριστερά όμως και το εργατικό κίνημα «φτιάχτηκαν» γι’ αυτό -μεταξύ άλλων- και είναι αδιανόητο να μην το θέτουν στο επίκεντρο.
Τι να κάνουμε;
Μια καλή και πάντα χρήσιμη «άσκηση» είναι να παραδειγματιζόμαστε από την ταξική προσήλωση και ιδιοτέλεια που επιδεικνύουν οι οργανώσεις των εργοδοτών και γενικά οι εκπρόσωποι του κεφαλαίου. Όπως ο ΣΕΒ, για παράδειγμα, το «συνδικάτο των εισηγμένων», που δεν αρκείται σε αυτά, αλλά διατυπώνει διαρκώς προς την κυβέρνηση παραινέσεις, προτάσεις αλλά και απαιτήσεις. Η πλέον πρόσφατη απαίτησή του, διατυπωμένη διά χειλέων του προέδρου του Δημήτρη Παπαλεξόπουλου, είναι να στηρίξει η κυβέρνηση και τις επιχειρήσεις για να αντισταθμίσουν το αυξημένο ενεργειακό κόστος, για να παραμείνουν ανταγωνιστικές διεθνώς! Ωστόσο, το αυξημένο ενεργειακό κόστος αφενός είναι γενικευμένη κατάσταση διεθνώς και αφετέρου μετακυλίεται από τις επιχειρήσεις στις τιμές των προϊόντων. Ιδιαίτερα οι εισηγμένες, έχουν τη δυνατότητα να απορροφήσουν μεγάλο μέρος του χωρίς να ανεβάσουν τις τιμές αν συμβιβαστούν με ένα μικρότερο ποσοστό κέρδους. Πέραν τούτου όμως, οι επιχειρήσεις έχουν πολλαπλώς και γενναία επιδοτηθεί τα τελευταία χρόνια, οπότε οι διαρκείς εκκλήσεις τους προς το κράτος για βοήθεια αποτελούν πρόκληση. Ιδιαίτερα μάλιστα αν αξιολογήσουμε την απλόχερη στήριξη που τους έχει παράσχει το κράτος σε πλήρη αντίστιξη με την απουσία στήριξης στην εργασία. Αλλά, για να παραφράσουμε τον Τραμπ, «ο ΣΕΒ δεν φτιάχτηκε για να επιδεικνύει ευαισθησία για το εισόδημα των εργαζόμενων τάξεων». Η Αριστερά όμως και το εργατικό κίνημα «φτιάχτηκαν» γι’ αυτό -μεταξύ άλλων- και είναι αδιανόητο να μην το θέτουν στο επίκεντρο. Μια κοινή καμπάνια του ταξικού συνδικαλιστικού κινήματος για την άμεση επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων και την άμεση αύξηση του κατώτατου μισθού στα προ της… προηγούμενης κρίσης επίπεδα (στα 751 ευρώ), την οποία θα στηρίξουν τα κόμματα και οι οργανώσεις της Αριστεράς, είναι υπερεπείγουσα και έχει κεντρική πολιτική σημασία.
Σημειώσεις και παραπομπές:
Υπενθυμίζεται ότι η διαπραγμάτευση του ύψους του κατώτατου μισθού μεταξύ των τριτοβάθμιων συνδικάτων (ΓΣΕΕ, ΑΔΕΔΥ) και των οργανώσεων των εργοδοτών έχει καταργηθεί στα μνημονιακά χρόνια, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ δεν την αποκατάστησε και η κυβέρνηση Μητσοτάκη κάνει έκδηλη την πρόθεσή της να μονιμοποιήσει την κατάργησή της.
Για τη διαδικασία
https://www.capital.gr/oikonomia/3608857/to-neo-xronodiagramma-gia-tin-thespisi-tou-katotatou-misthou
Βλέπε ανακοίνωση της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό Δεκεμβρίου 2021, που εκδόθηκε στις 13 Ιανουαρίου 2022: https://www.statistics.gr/el/statistics?p_p_id=documents_WAR_publicationsportlet_INSTANCE_qDQ8fBKKo4lN&p_p_lifecycle=2&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_cacheability=cacheLevelPage&p_p_col_id=column-2&p_p_col_count=4&p_p_col_pos=1&_documents_WAR_publicationsportlet_INSTANCE_qDQ8fBKKo4lN_javax.faces.resource=document&_documents_WAR_publicationsportlet_INSTANCE_qDQ8fBKKo4lN_ln=downloadResources&_documents_WAR_publicationsportlet_INSTANCE_qDQ8fBKKo4lN_documentID=455139&_documents_WAR_publicationsportlet_INSTANCE_qDQ8fBKKo4lN_locale=el)
Εκεί καταγράφονται αυξήσεις σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2020 όπως στις κατηγορίες: Ηλεκτρισμός 45%, Φυσικό Αέριο 135,7%, Πετρέλαιο θέρμανσης 34,1%, Ελαιόλαδο 17%, Άλλα βρώσιμα έλαια 17,1%, Αρνί και κατσίκι 19,7%.
«Εφημερίδα των Συντακτών» 3/12/2021, σελ. 12, «Βοήθεια… έχουμε υψηλά κέρδη»
Πηγή: commune.org.gr
Υποβολή απάντησης