ΕΛΤΑ: ανοίγει η διαδικασία ξεπουλήματός τους σε ιδιώτη «επενδυτή»

image_pdfimage_print

Του Χρήστου Βαγενά*

Ένα πεδίο για συνεχές πλιάτσικο των νεοφιλελεύθερων κυβερνήσεων τις τελευταίες δεκαετίες αποτελούν οι ΔΕΚΟ (Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμοί), που περιλαμβάνουν δεκάδες οργανισμούς του δημόσιου τομέα με σημαντικό κοινωνικό αντικείμενο και ρόλο και περιουσία δισεκατομμυρίων. Αυτές οι επιχειρήσεις ήταν κάποτε Οργανισμοί Κοινής Ωφέλειας, που είχαν στόχο να παρέχουν φτηνές και ποιοτικές υπηρεσίες προς τον λαό και, επειδή θεωρούνταν κοινωνικά αγαθά (ρεύμα, νερό, φυσ. αέριο, τηλεπικοινωνίες κ.ά.), έπρεπε να ανήκουν στο κράτος. Σε αυτές περιλαμβάνονται η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ, ο ΟΑΣΑ, τα ΕΛΤΑ, η ΔΕΠΑ, η ΕΡΤ, ο ΟΤΕ κ.ά.

Αποδόμηση και διάλυση μέσω ιδιωτικοποιήσεων

Αυτοί οι Οργανισμοί, από την δεκαετία του 1990 και στο πλαίσιο των νεοφιλελεύθερων πολιτικών ιδιωτικοποίησης, άρχισαν να μετατρέπονται σε «επιχειρήσεις» και Α.Ε. και να αλλάζουν προσανατολισμό, προς το κέρδος αντί το κοινωνικό όφελος. Δηλαδή έπρεπε για την βιωσιμότητά τους να στηρίζονται αποκλειστικά στα έσοδά τους από την πώληση αυτών των υπηρεσιών προς τους πολίτες και να μειώνεται παράλληλα η κρατική χρηματοδότηση. Ταυτόχρονα, με σκόπιμο τρόπο οι κυβερνητικές επιλογές και οι διορισμένες διοικήσεις αυτών των επιχειρήσεων τις περισσότερες φορές τις οδηγούσαν σε αδιέξοδο και απαξίωση – για να προτείνουν μετά μετά σαν «μόνη λύση» για την βιωσιμότητά τους την ιδιωτικοποίηση. Με αυτό τον τρόπο ιδιωτικοποιήθηκαν ή μετοχοποιήθηκαν δημόσιες επιχειρήσεις όπως ο ΟΤΕ, ο ΟΛΠ, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ κ.ά., ενώ στη ΔΕΗ η ιδιωτικοποίηση γίνεται μέσω της υφαρπαγής πελατών με σκανδαλώδεις πωλήσεις ρεύματος από τη ΔΕΗ σε ιδιωτικές εταιρίες, που κάνουν μετά προσφορές στους καταναλωτές.

Τα ΕΛΤΑ στον δρόμο των υπόλοιπων ΔΕΚΟ

Στο στόχαστρο της ιδιωτικοποίησης μπαίνουν τώρα από την κυβέρνηση της ΝΔ τα ΕΛΤΑ (Ελληνικά Ταχυδρομεία). Με την τροπολογία «Ρυθμίσεις για τα ελληνικά ταχυδρομεία και άλλες διατάξεις», που συμπεριλήφθηκε σε άσχετο ως συνήθως νομοσχέδιο του υπ. Οικονομικών με τίτλο «Περιστολή του λαθρεμπορίου και άλλες διατάξεις», το οποίο ψηφίστηκε στη Βουλή στις 02.12.2020, ανοίγει ο δρόμος για τον πλήρη μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ. Με αντίδωρο κάποια χρηματοδοτική ενίσχυση από το κράτος, η οποία είναι μικρό μόνο μέρος από αυτά που χρωστάει στα ΕΛΤΑ η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, μειώνονται το προσωπικό και τα καταστήματα, μειώνονται περαιτέρω οι αποδοχές των εργαζομένων και ανοίγει ο δρόμος για τον ιδιώτη «στρατηγικό επενδυτή».
Το πρόγραμμα «εθελούσιας εξόδου» που προβλεπόταν, ολοκληρώθηκε στα τέλη Φλεβάρη με τη συμμετοχή σε αυτό 2.000 εργαζομένων από τους περίπου 5.500, ώστε η μεταβίβαση των ΕΛΤΑ τους στον ιδιώτη να είναι με μικρότερο μισθολογικό κόστος, ενώ και η νέα ΣΣΕ έκλεισε τον Ιανουάριο με περικοπές 8% στις αποδοχές των εργαζομένων.
Με αυτό τον τρόπο ανοίγει ο δρόμος για προσλήψεις εργαζομένων μέσω εργολάβων και outsourcing με πολύ χειρότερους όρους και μισθούς, ενώ τα περισσότερα καταστήματα είτε θα κλείσουν είτε θα δοθούν σε ιδιώτες, με πολύ μικρό ποσοστό μόνο να μένει στα ΕΛΤΑ. Παράλληλα άρχισε να εφαρμόζεται το νέο σύστημα διανομής D+3, το οποίο θα ενισχύσει τις ιδιωτικές εταιρίες διανομής που βρίσκονται σε αδιέξοδο.
Στο πλαίσιο αυτό, θέλουν να αλλάξουν πλήρως το εργασιακό τοπίο στα ΕΛΤΑ, όπου μετά την πλήρη εντατικοποίηση και τις συνεχιζόμενες περικοπές στους μισθούς στους εναπομείναντες εργαζόμενους, η κυβέρνηση θέλει να χειροτερέψει περαιτέρω τις εργασιακές σχέσεις και ταυτόχρονα να ακριβύνει τις ταχυδρομικές υπηρεσίες προς όφελος των κερδοσκόπων «επενδυτών».
Το μεγάλο κόλπο στα ΕΛΤΑ ξεκίνησε με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, που το έκαναν δώρο στην Eurobank το 2013. Το Τ.Τ. ήταν η πλέον υγιής ελληνική τράπεζα εκείνη την εποχή, κατείχε την πρώτη θέση στην Ελλάδα σε κεφαλαιακή επάρκεια και παραχωρήθηκε στην Eurobank έναντι 500 εκ. ευρώ, προκειμένου να σωθούν οι ιδιωτικές τράπεζες σε βάρος των φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Ένα σημαντικό ποσό ακόμα, που διεκδικούν οι εργαζόμενοι να αποδοθεί στα ΕΛΤΑ, είναι λόγω του κουρέματος των κρατικών ομολόγων (9 εκ. ευρώ) που κατείχαν με το PSI το 2012.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη επιδιώκει να παραδώσει τα ΕΛΤΑ στους κερδοσκόπους ιδιώτες, οι οποίοι θα εκμεταλλεύονται στυγνά τους εργαζόμενους και θα προσφέρουν υπηρεσίες ακριβές στους καταναλωτές.

Ιστορία 193 χρόνων δώρο στους «επενδυτές»

Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία για 193 χρόνια διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην υπηρεσία της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Και εδώ όμως οι νεοφιλελεύθερες κυβερνήσεις παίζουν το γνωστό έργο: απαξιώνουμε μια υπηρεσία συστηματικά, τις απομυζούμε τους πόρους, δημιουργούμε διαρκώς στρεβλώσεις στη λειτουργία της, δεν την χρηματοδοτούμε, προπαγανδίζουμε ότι για όλα φταίνε οι εργαζόμενοι και ο χαρακτήρας του δημόσιου τομέα και μετά φέρνουμε σαν λύση την ιδιωτικοποίηση-ξεπούλημα και την μετακύλιση του κόστους στον καταναλωτή.
Το ίδιο έκαναν πολλές φορές (βλέπε Ολυμπιακή, ΟΤΕ, ΔΕΗ, ΟΣΕ, ΟΛΠ κ.ά.), το ίδιο θέλουν να κάνουν και τώρα με τα ΕΛΤΑ.
Το μεγάλο κόλπο έγινε με το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, που το έκαναν δώρο στην Eurobank το 2013. Το Τ.Τ. ήταν η πλέον υγιής ελληνική τράπεζα εκείνη την εποχή, κατείχε την πρώτη θέση στην Ελλάδα σε κεφαλαιακή επάρκεια και δόθηκε έναντι 500 εκ. ευρώ, προκειμένου να σωθούν οι ιδιωτικές τράπεζες σε βάρος των φτωχών λαϊκών στρωμάτων.
Ένα σημαντικό ποσό ακόμα, που διεκδικούν οι εργαζόμενοι να αποδοθεί στα ΕΛΤΑ είναι λόγω του κουρέματος των κρατικών ομολόγων (9 εκ. ευρώ) με το PSI που κατείχαν.

Οι κοινωνικές υπηρεσίες δεν είναι εμπορεύματα!

Οι Δημόσιες Επιχειρήσεις και Οργανισμοί πρέπει να ανήκουν στον δημόσιο τομέα και να χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό, για να προσφέρουν δωρεάν ή έστω πολύ φτηνά κοινωνικά αγαθά και υπηρεσίες στους πολίτες. Δεν πρέπει να έχουν κερδοσκοπικό χαρακτήρα και να συντηρούνται από ακριβά τέλη για τους χρήστες.
Η χρησιμότητα δημόσιων υπηρεσιών φαίνεται σε κάθε δύσκολη περίσταση και κρίση, όπως μας έδειξε η πανδημία ή τα προβλήματα από την κακοκαιρία στην Αττική. Οι ταχυδρομικές υπηρεσίες και οι ταχυμεταφορές είχαν σημαντικό ρόλο στην πανδημία και την ικανοποίηση των αναγκών των ανθρώπων.
Τα ΕΛΤΑ προέρχονται από έναν κλάδο με δυναμικούς αγώνες στο παρελθόν με ορόσημο τη μεγάλη απεργία των Τριατατικών υπαλλήλων (Ταχυδρομεία-Τηλέγραφοι-Τηλέφωνα) την περίοδο της Κατοχής. Οι εργαζόμενοι στα ΕΛΤΑ βρίσκονται ξανά μπροστά στην πρόκληση και το καθήκον να αντισταθούν στην διάλυση των Ταχυδρομείων και των εργασιακών σχέσεων τους στο πλαίσιο του σχεδίου της ιδιωτικοποίησης.
Πρέπει με συλλογικές διαδικασίες να πιέσουν τη συνδικαλιστική ηγεσία της ΠΑΣΚΕ στην ομοσπονδία τους (ΠΟΣΤ), να σπάσουν την αδράνειά της και να οργανώσουν άμεσα μαζικές κινητοποιήσεις. Πρέπει να σταματήσουμε αυτό το μακροχρόνιο γαϊτανάκι των ιδιωτικοποιήσεων των ΔΕΚΟ, σε συντονισμό με τις υπόλοιπες δημόσιες ςπιχειρήσεις και ενημερώνοντας τους χρήστες αυτών των υπηρεσιών.

Κάντε το πρώτο σχόλιο

Υποβολή απάντησης

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται.


*


Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.